Rugați-vă pentru bisericile din PNG – familia Taciuc

Dragi fraţi şi surori, iubiţi prieteni şi rude apropiate,

Ne bucurăm să vă putem scrie din nou, acum, la începutul celui de-al doilea termen. Mulţumim că aţi fost alături de noi până acum şi că ne-aţi susţinut atât în rugăciune, cât şi financiar. Prin ajutorul şi susţinerea multora dintre voi, această lucrare de misiune a putut înainta până în clipa de faţă, iar noi am putut fi de folos aici pentru înaintarea Sfântului Cuvânt dătător de viaţă.

Doream de mult să vă povestesc câte ceva despre bisericile din Papua Noua Guinee (PNG) pentru ca, împreună, să le putem aduce înaintea Domnului în rugăciune. Conform ultimelor statistici (2016), PNG este ţara cu cele mai multe limbi de pe glob. Numărul grupurilor lingvistice se ridică la aproximativ 839 în această naţiune care numără aproximativ 8 milioane de oameni. Religia declarată ca fiind majoritară este creştinismul, deşi cei mai mulţi papuaşi admit că este de fapt o mixtură de influenţe creştine în animism. Biserica Creştină este prezentă în aproape toate denominaţiunile1 ei. Aproape 210 popoare din cele 839 prezente2 aici au cel puţin Noul Testament tradus în limba lor. Majoritatea triburilor în care încă nu s-a început nici un proces de traducere, ar putea avea acces la Scriptura tradusă în cele trei limbi oficiale pe care le vorbesc parţial în diferite grade: tok pisin, hari motu şi engleză. Ţinând cont de aceste lucruri, imaginea de ansamblu a creştinismului local este una în care oamenii au doar o formă amestecată de evlavie şi credinţe lumeşti. O societate de oameni tineri în credinţă care ar vrea să aibă acces la Cuvântul lui Dumnezeu şi la o hrană spirituală mai consistentă, găsesc aceste resurse ca fiind inaccesibile. Apoi, există predominant oameni ce ar putea avea acces la Biblia tradusă în limba lor, numai că nu ştiu să o citească.

Biserică în Papua Noua Guinee

Indiferent de denominaţiune, bisericile din sate arată la fel: construcţii sărăcăcioase din bambus ce feresc oamenii de ploaie şi de soare. De obicei construcţia constă în câţiva pari de bambus ridicaţi pe post de stâlpi de susţinere, structura de acoperiş din haragi legaţi cu sfoară din coajă de copac şi un acoperiş de iarbă sau frunze de sagotier. Unele biserici au scânduri rezultate din tăierea trunchiurilor cu toporul sau cu maceta pe post de bănci. În alte biserici se stă efectiv pe jos.

Forma de închinare nu diferă mult de la o denominaţiune la alta. Indiferent dacă vorbim de o biserică Baptistă, Penticostală, Evangelică pe stil vechi sau chiar Luterană, stilul este, de multe ori, unul standard, comun. Deşi numele sunt diferite, nu se văd mari diferenţe între denominaţiuni. Nu au ajuns încă la vârsta în care să îi dezbine anumite interpretări teologice, ci au înţelegeri foarte incipiente asupra textelor biblice. Oamenii cântă, de obicei, câteva cântări într-una din limbile naţionale, se roagă, ascultă predicile fraţilor păstori şi iau parte la Cina Domnului. Unele biserici iau parte la Cina Domnului mai des, altele mai rar. Unele predici pot avea forme mai familiare sau mai liturgice, în funcţie de biserică. În general, însă, mesajele păstorilor nu fac altceva decât să citească şi să traducă textul din limba naţională. Apoi pasajul este reluat şi repovestit în cuvintele predicatorului pe înţelesul tuturor. Unele grupări creştine se roagă împreună, altele pe grupuri, altele pe rând. Cred că în general localnicii înşişi nu văd mari diferenţe între grupări. Drept dovadă, în multe cazuri aduc împreună toate denominaţiunile unui singur trib pentru a colabora la scopul comun de traducere a Scripturii. Aş putea spune că deocamdată există un oarecare unison în nivelul scăzut de creştere spirituală pe care l-au atins în încercarea de a pătrunde învăţăturile de bază ale Evangheliei. Dacă n-ar fi fost plantate cândva în trecut de diferite biserici ale lumii vestice, poate că nici nu s-ar numi astăzi „Luterană”, „Baptistă” sau „Penticostală”. Ar fi ales probabil cu toţii vreun nume comun ca „Biserica lui Hristos din Papua Noua Guinee”.

De-a dreptul remarcant în observarea membrilor acestor biserici este faptul că împărtăşesc aceleaşi valori creştine ca şi noi. Este aproape de neconceput pentru mintea laică a secolului XXI ca oameni din altă cultură, din alt loc şi de altă limbă să manifeste exact aceleaşi valori ca orice alt creştin al lumii vestice. Am avut ocazia să întâlnesc oameni creştini care aparţin unor triburi de foşti canibali şi vânători de capete. Astăzi când vorbeşti cu ei eşti de-a dreptul uimit când îţi dai seama că rezonează la multe capitole sociale pe aceleaşi valori creştine pe care le căutăm şi noi. Ne bucurăm să vedem oameni care vorbesc despre concepte ca: iubirea aproapelui, iertarea greşiţilor noştri, vestea cea bună a salvării prin Hristos, efortul de a duce mai departe Evanghelia la conaţionali, ș.a.m.d. Când mai auzi şi pe vreun localnic spunându-ţi că el aşteaptă venirea lui Hristos şi ziua aceea când va avea trup de slavă, realizezi cutremurându-te că de fapt stai de vorbă cu fratele tău pe care-l vei întâlni în cer într-o zi. De multe ori m-am gândit că pentru aceşti oameni marginalizaţi ai lumii a III-a pe care societatea vestică nu dă doi bani… pentru aceşti oameni a murit Hristos. Pentru El aceşti oameni sunt la fel de valoroşi ca oricare alţii. Drept dovadă, Hristos ia chip şi în ei prin transformările Duhului Sfânt. Ca să ne fie şi mai clar că trebuie să vedem o egalitate desăvârşită între noi şi aceşti fraţi ai noştri, Domnul nostru ne spune să „mergem şi să predicăm Evanghelia la orice făptură.” Oare de ce zice făptură şi nu om aici în acest context? E clar că nu ne-a fost încredinţat să predicăm la animale, ci la oameni. Eu cred că pentru a transmite clar omenirii, chiar şi în vremurile în care aceşti oameni nu au fost consideraţi oameni, că Dumnezeu îi vrea.

Pentru că o imagine este uneori mai grăitoare decât 1000 de cuvinte, vă invităm de asemenea să vizualizaţi materialul video aferent. Dacă Domnul v-a pus pe inimă să vă rugaţi, iată o listă cu motive concrete ce pot fi amintite înaintea Domnului pentru bisericile din Papua Noua Guinee:

  • Rugaţi-vă ca lucrarea globală de răspândire a Cuvântului să continue;
  • Rugaţi-L pe Domnul să îi ajute pe fraţii noştri să crească spiritual;
  • Ca ei să aibă acces la hrana spirituală potrivită şi la pasaje traduse în limbile lor;
  • Rugaţi-vă ca Biserica să poată creşte numeric aici;
  • Mulţumiţi împreună cu noi pentru unitatea globală a trupului lui Hristos.

Domnul Isus pe care Îl mărturisim că a venit în trup pe acest pământ spre mântuirea noastră, să vă binecuvânteze în toate zilele vieţii pământeşti.

Marius, Mihaela şi copiii

1) In PNG sunt prezente aproape toate denominatiunile crestine sau variatiuni ale acestora. De la Biserica Catolica, Biserica Anglicana si formele incipiente ale protestantismului, pana la cultele neoprotestante recente si Biserica Adventista, le putem gasi aproape pe toate. Bisericile ortodoxe de orice rit nu sunt prezente inca pe teritoriul PNG conform datelor oficiale din 2016. Articolul de fata nu se refera la alte organizatii care nu sunt considerate crestine de majoritatea bisericilor, precum: Biserica Mormona, Martorii lui Yehova ș.a.

2) Statistici oficiale SIL (Summer Institute of Linguistics) actualizate pe ethnologue.com dar care nu sunt preluate automat de catre Wikipedia care pretinde, de exemplu, peste 850 de triburi: https://en.wikipedia.org/wiki/Papua_New_Guinea